ارزش گذاری بیت کوین بر مبنای کمیابی
نوشته شده توسط : علیرضا

ساتوشی ناکاموتو در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ در وایت پیپر (White paper) یا همان اوراق سفید بیت کوین را منتشر کرد. او سال بعد در سوم ژانویه ۲۰۰۹ جنسیس بلاک (Genesis block) را ساخت و پنج روز بعد کدهای بیت کوین را منتشر کرد. بنابراین، سفری که امروز به یک بازار چند میلیارد دلاری منجر می‌شود، آغاز شد.

مقدمه

بیت کوین اولین شیء دیجیتالی است که دنیا به خود دیده است. بیت کوین به مانند طلا و نقره کمیاب است و می‌تواند در سرتاسر اینترنت، رادیو، ماهواره و غیره ارسال شود.

تصور کنید یک فلز به اندازه طلا کمیاب باشد اما دارای ویژگی‌های زیر باشد: رنگ زمخت خاکستری، نه یک رسانای خوب الکتریکی، شکننده و نه یک فلز زینتی باشد..اما دارای یک ویژگی خاص و جادویی که می‌تواند از طریق یک کانال ارتباطی منتقل شود.ناکاموتو.

مطمئنا این کمیابی دیجیتال با ارزش است. اما چه مقدار؟ در این مقاله قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم و مقدار کمیابی را با توجه به ضریب گردش تعیین کنیم تا بیت کوین را ارزش گذاری کنیم.

کمیابی و ضریب گردش 

لغت نامه‌ها معمولا واژه‌ی کمیابی را اینگونه معنی می‌کنند " شرایطی که در آن یافتن یا به دست آوردن چیزی سخت است ، و کمبود چیزی."

نیک زابو تعریف بهتری از واژه‌ی کمیاب دارد: " هزینه‌ی غیرمعمول‌ "

عتیقه‌جات، زمان و طلا چه چیز مشترکی دارند؟ پرهزینه بودن. این وجه مشترک آن‌ها به قدمت و ارزش اصلی آن‌ها برمی‌گردد. به عبارتی از بین بردن این ویژگی بسیار دشوار یا بهتر است بگوییم غیرممکن است. کامپیوتر نیز می‌تواند گاهی از چنین ویژگی‌هایی برخوردار شود. مثلا با  یک سری چالش‌ و معادلات پیچیده مواجه می‌شود که فائق آمدن بر آن‌ها هزینه‌ی غیر معمولی در بر دارد. غلبه بر این چالش‌ها که با صرف هزینه و وقت روبه‌ رو است ارزشی معادل با صرف و هزینه کردن برای استخراج طلا خواهد داشت.نیک زابو

 

فلزهای با ارزش بخاطر هزینه‌ی استخراج سخت بسیار کمیاب هستند. ما برای معاملات نمی‌توانیم به‌ صورت آنلاین فلز پرداخت کنیم! پس خیلی بهتر است اگر پروتکلی قابل اعتماد ایجاد شود که به وسلیه‌ی آن قطعات گران قیمتی را به واسطه‌ی شخص‌های ثالث قابل اعتماد به صورت آنلاین ایجاد کنیم و سپس به صورت ایمن به عنوان یک پول رایج آن را ذخیره و ثبت کنیم.بیت گلد زابو.

بیشتر بخوانید: تسلط ۶۰ درصدی بیت کوین بر بازار

استخراج بیت کوین پرهزینه است، به این خاطر که برای تولید یک بیت کوین جدید مقدار بسیار زیادی برق مصرف می‌شود. ساخت جعلی بیت کوین به این سادگی‌ها نیست. به عبارتی بیت کوین با پول فیات و همچنین آلت کوین که بدون پشتوانه مالی، بدون پروتکل اثبات کار (PoW)، مقدار هش کم و تعداد نفرات و شرکت‌های کم می‌باشند فرق دارد. 

سیف الدین آموس کمیابی را از نظر ضریب گردش تحلیل می‌کند. او دلیل تمایز بیت کوین و طلا با کالاهای مصرفی مانند، مس، روی، نیکل را در ضریب گردش بالای طلا و بیت کوین می‌داند.

برای هر کالای مصرفی، دو برابر شدن خروجی، هر گونه ذخایر موجود را دوبرابر خواهد کرد و باعث سقوط قیمت و آسیب زدن  به دارندگان خواهد شد. برای طلا، افزایش قیمت که باعث دوبرابر شدن تولید سالانه می‌شود ناچیز خواهد بود.سیف الدین آموس

 

این نرخ بسیار پایین عرضه طلا است که دلیل اصلی حفظ نقش مالی آن در طول تاریخ بشریت است. ضریب گردش بالای طلا، آن را تبدیل به کالایی کرده است که پایین ترین انعطاف پذیری قیمت عرضه را دارد.سیف الدین آموس

 

نرخ  ذخایر بیت کوین در سال ۲۰۱۷ میلادی تقریبا ۲۵ برابر بیشتر از کوین‌های جدیدی بود که در همان سال تولید می‌شدند. این ذخایر هنوز هم نصف نرخ کنونی طلا است، اما تقریبا تا سال ۲۰۲۲ ضریب گردش بیت کوین از طلا سبقت خواهد گرفت.سیف الدین آموس

بنابراین، کمیابی را می‌توان با ضریب گردش تعیین کرد.

س.گ = سهام/گردش

سهام به معنای مقدار ذخیره سازی موجود و گردش  به معنی تولید سالانه است. مردم همچنین به جای استفاده از مخفف س.گ از کلمه‌ی نرخ رشد عرضه استفاده می‌کنند (گردش/سهام). در نمودار زیر به چند نمونه گردش سهام اشاره می‌کنیم.

سهام به معنای مقدار ذخیره سازی موجود و گردش  به معنی تولید سالانه است. مردم همچنین به جای استفاده از مخفف س.گ از کلمه‌ی نرخ رشد عرضه استفاده می‌کنند (گردش/سهام). در نمودار زیر به چند نمونه گردش سهام اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بازگشت میلیارد دلاری: جنبه مثبت ارز دیجیتال فیسبوک "لیبرا"

طلا با رقم ۶۲ بیشترین گردش سهام را دارد، ۶۲ سال طول می‌کشد تا ذخایر کنونی طلا به دست بیاید. نقره با گردش سهام ۲۲ در جایگاه دوم قرار دارد، این گردش باعث شده تا نقره جزو کالاهای با ارزش قرار گیرد.

پالادیوم، پلاتین و سایر کالاها تقریبا گردشی معادل با ۱ دارند. سهام کنونی معمولا برابر یا کمتر از تولید سالانه است و این امر تولید را به فاکتوری مهم تبدیل می‌کند. کالاها نمی‌توانند از گردش سهام بالایی برخوردار شوند چرا که احتکار و ذخیره سازی آن‌ها توسط سرمایه داران باعث نوسان قیمت و میزان تولید آن‌ها می‌شود. کنترل و مدیریت این امر بسیار دشوار است.

بیت کوین در حال حاضر ۱۷.۵ میلیون سهام و ۰.۷ میلیون کوین عرضه در سال دارد یعنی گردش سهام آن برابر است با ۲۵. این رقم بیت کوین را در کنار کالاهای با ارزش همچون طلا و نقره قرار می‌دهد. ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر معادل با ۷۰ میلیارد دلار است.

عرضه‌ی بیت کوین ثابت است. بیت کوین‌های جدید با بلاک‌های جدید تولید می‌شوند. به طور میانگین در هر ده دقیقه یک بلاک تولید می‌شود. این بلاک ها توسط ماینرها از مسیر اثبات کار می‌گذرند تا اعتبار و درستی مقدار هش آن‌ها سنجیده شود. اولین تراکنش در هر بلاک که کوین بیس (coinbase) نامیده می‌شود، شامل پاداش برای ماینر هایی می‌شود که بلاک ایجاد می‌کنند.

پاداش‌ها از مبلغی که مشتریان بابت تراکنش‌ها برای کوین‌ها و بلاک‌های جدید پرداخت می‌کنند به دست می‌آید. این پاداش که "subsidy" نام دارد، ابتدا ۵۰ بیت کوین بود و هر ۴ سال یکبار که میزان تولید بلاک‌ها به  ۲۱۰۰۰۰ عدد می‌رسد نصف می‌شود. "نصف شدن پاداش استخراج" برای عرضه‌ی بیت کوین و گردش سهام آن بسیار مهم است. نصف شدن پاداش‌ها باعث می‌شود نرخ رشد عرضه (در بیت کوین تورم پولی نامیده می‌شود) پله ای شود و یکنواخت نباشد.

عرضه‌ی بیت کوین ثابت است. بیت کوین‌های جدید با بلاک‌های جدید تولید می‌شوند. به طور میانگین در هر ده دقیقه یک بلاک تولید می‌شود.

گردش سهام و قیمت

در این مقاله فرض بر این است که کمیابی، همانطور که با گردش سهام ارزیابی شد، به طور مستقیم قیمت را هدایت می‌کند. با مشاهده‌ی نمودار بالا ثابت می‌شود که ارزش بازار با افزایش گردش سهام بالا می‌رود. قدم بعدی این است که در این مورد اطلاعات جمع‌آوری کنیم و یک الگوی آماری بسازیم.

اطلاعات

من گردش سهام ماهانه‌ی بیت کوین را از دسامبر ۲۰۰۹ تا فوریه ۲۰۱۹ مورد ارزیابی قرار دادم (۱۱۱ واحد داده در مجموع). تعداد بلاک‌ها در هر ماه مستقیما توسط بلاک چین با پیتون/آر پی سی/بیت کوین استعلام می‌شوند. تعداد اعداد حقیقی کمی با اعداد نظری فرق دارند، چرا که بلاک‌ها دقیقا هر ده دقیقه تولید نمی‌شوند (مثلا درسال اول یعنی سال ۲۰۰۹ بلوک‌های بسیار کمتری وجود داشتند).

با دانستن تعداد بلاک‌ها در ماه و مقدار پاداش آن می‌توانید گردش سهام را محاسبه کنید.  من با محاسبه‌ی گردش سهام توانستم مقدار کوین‌های از دست رفته را که با بی دقتی هدر رفته بودند اصلاح کنم. جلوگیری از هدر رفتن کوین‌ها موضوعی برای تحقیقات آینده خواهد بود.

ارائه اطلاعات درباره  قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۰ در محافل مختلف امکان پذیر شده است. من اولین قیمت بیت کوین (۱ دلار معادل ۱۳۰۹ بیت کوین در اکتبر ۲۰۰۹، اولین برآورد قیمت روی بازار بیت کوین در مارس ۲۰۱۰ به مقدار ۰.۰۰۳ دلار، دو عدد پیتزا به قیمت ۴۱ دلار معادل با ۱۰۰۰۰ بیت کوین در می ۲۰۱۰) را درج کردم. 

ما از قبل اطلاعاتی راجع به طلا (گردش سهام ۶۲ و ارزش بازار ۸.۵ تریلیون دلار) و نقره (گردش سهام ۲۲ و ارزش بازار ۳۰۸ میلیارد) در اختیار داشتیم که از آن به عنوان معیار استفاده کردیم. 

بیشتر بخوانید: خواب زمستانی آلت کوین

الگو

اولین طرح پراکنده‌ی گردش سهام در برابر ارزش بازار نشان می‌دهد که بهتر است از مقادیر لگاریتمی یا محوری برای ارزش بازار استفاده کرد، چرا که وسعت آن به توان ۸ می‌رسد (از  ده هزار دلار به ۱۰۰ میلیارد دلار). استفاده از مقادیر لگاریتمی یا محوری برای گردش سهام نیز یک رابطه‌ی خطی مناسب بین لگاریتم طبیعی گردش سهام و لگاریتم طبیعی ارزش بازار نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که من به جای لگاریتم اعشاری (لگاریتم بر مبنای ۱۰) از لگاریتم طبیعی (لگاریتم طبیعی بر مبنای عدد نپر e)  استفاده می‌کنم که منجر به نتایج مشابهی می‌شود. 

اولین طرح پراکنده‌ی گردش سهام در برابر ارزش بازار نشان می‌دهد که بهتر است از مقادیر لگاریتمی یا محوری برای ارزش بازار استفاده کرد،

قرار دادن یک رگرسیون خطی برای داده‌، آنچه را که با چشم غیر مسلح دیده می‌شود را تایید می‌کند: یک رابطه‌ی آماری مهم بین گردش سهام و ارزش بازار (۹۵ درصد R2، اهمیت F برابر است با ۲.۳E-۱۷، مقدار شیب p برابر است با ۲.۳E-۱۷). احتمال شانسی بودن رابطه‌ی گردش سهام و ارزش بازار نزدیک به صفر است.

البته عوامل دیگری نیز روی قیمت‌ها تاثیرگذار هستند مانند قوانین، هکرها و سایر اخبار که باعث می‌شوند R2 هیچگاه صد در صد نباشد (و تمامی نقطه‌ها بر روی خط مستقیم سیاه قرار نگیرند). با این حال، به نظر می‌رسد عامل محرک اصلی، کمیابی و گردش سهام باشد.

چیزی که بسیار جالب است این است که طلا و نقره با داشتن بازاری کاملا متفاوت، با الگوی گردش سهام بیت کوین مطابقت دارند. این امر به الگوی مورد نظر اطمینان زیادی می‌بخشد. توجه داشته باشید در اوج بازار صعودی در دسامبر ۲۰۱۷ گردش سهام بیت کوین ۲۲ بود و ارزش بازار بیت کوین ۲۳۰ میلیارد دلار بود، رقمی نزدیک به نقره. 

به دلیل اینکه نصف شدن پاداش‌ها تاثیر زیادی روی گردش سهام می‌گذارد، من ماه‌های زیادی را تا نصف شدن پاداش‌های بعدی در نظر گرفتم و آن را با نقاط رنگی در نمودار نشان دادم. رنگ آبی تیره نشانگر ماهی است که پاداش‌ها نصف می‌شود و رنگ قرمز به ماه‌های بعد از نصف شدن پاداش‌ها اشاره دارد.

فرایند نصف شدن پاداش‌های بعدی مربوط به ماه می ۲۰۲۰ خواهد بود. گردش سهام کنونی که رقمی معادل با ۲۵ است دوبرابر خواهد شد و به رقم ۵۰ می‌رسد، رقمی نزدیک به طلا (۶۲). ارزش بازار پیش بینی شده بعد از فرایند نصف شدن پاداش‌ها در سال ۲۰۲۰ برای بیت کوین معادل با یک تریلیون دلار  خواهد بود که با تبدیل آن به واحد پول بیت کوین ۵۵۰۰۰ دلار می‌شود. 

مردم از من می‌پرسند که تمام پول مورد نیاز برای ارزش بازار یک میلیارد دلاری از کجا تامین خواهد شد؟ جواب من: نقره، طلا، کشورهایی با نرخ بهره‌ی منفی (اروپا، ژاپن، آمریکا بزودی)، کشورهایی با دولت‌های چپاول‌گر (ونزوئلا، چین، ترکیه)، میلیاردرها و میلیونرهایی که در برابر ریسک تسهیل کمی (افزایش نقدینگی توسط دولت) با بیمه کردن موجودی خود از نوسانات نامطلوب نرخ در امان می‌باشند، و سرمایه‌ گذاران سازمانی که موفق به کسب بیشترین دارایی در طول ده سال اخیر شده‌اند.

ما همچنین می‌توانیم قیمت بیت کوین را مستقیما با گردش سهام الگوسازی کنیم. البته این فرمول دارای پارامترهایی گوناگون است، اما نتایج یکسان است، ۹۵ درصد R2 و قیمت پیش بینی شده برای بیت کوین ۵۵۰۰۰ دلار  با گردش سهامی معادل با ۵۰.  من الگوی قیمتی بیت کوین را طبق گردش سهام (رنگ مشکی) و قیمت واقعی بیت کوین در طول زمان به همراه تعداد بلاک‌ها با نقاط رنگی ترسیم کرده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخراج ۱۸۰۰۰ نفر از کارمندان بانک داچ

ما همچنین می‌توانیم قیمت بیت کوین را مستقیما با گردش سهام الگوسازی کنیم. البته این فرمول دارای پارامترهایی گوناگون است، اما نتایج یکسان است،

نکته جالب توجه این است که، نوسانات قیمت تقریبا به بعد از فرایند نصف شدن پاداش‌ها در نوامبر ۲۰۱۲ برمی‌گردد. نوسانات بعد از فرایند نصف شدن پاداش‌ها در ژانویه ۲۰۱۶ به دلیل رقابت اتریوم و DAO hack  خیلی کمتر بود. همچنین، شما بلاک‌های کمتری در ماه ( رنگ آبی) در اوایل سال ۲۰۰۹ و در طول آسان شدن سختی استخراج اواخر ۲۰۱۱، اوایل ۲۰۱۵ و اواخر ۲۰۱۸ مشاهده ‌می‌کنید.

رنگ قرمز نیز به ماینرهای جی پی یو (GPU) در سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱ و ماینرهای آیسک (ASIC) در سال ۲۰۱۳ که به تولید بلاک‌های بیشتر در ماه منجر شد اشاره دارد. 

قوانین قدرت و فراکتا‌ل‌ها

نکته‌ی جالب دیگر وجود رابطه‌ی قانون قدرت است. 

ساختار رگرسیون خطی:‌ لگاریتم طبیعی (ارزش بازار) =  3.3 * ln(SF)+14.6

می‌تواند به عنوان ساختار قانون قدرت نوشته شود: exp(14.6) * SF ^ 3.3

قوانین قدرت کمیاب هستند، به ندرت می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. احتمال قانون قدرت برابر است با 95% R2 به توان ۸، که اطمینان این را می‌دهد هدایت کننده‌ی اصلی ارزش بیت کوین گردش سهام است.

قانون قدرت یک رابطه‌ است که در آن تغییر نسبی در یک کمیت، مستقل از میزان اولیه‌ی آن مقادیر، باعث تغییر نسبی در یک کمیت دیگر می‌شود. با هر فرایند نصف شدن پاداش‌ها، گردش سهام بیت کوین دو برابر می‌شود و ارزش بازار ده برابر رشد می‌کند که این اتفاق امری ثابت است. 

قوانین قدرت جالب هستند چرا که آن‌ها نظم اساسی را در سیستم‌های پیچیده با ویژگی های تصادفی توزیع می‌کنند. سیستم‌های پیچیده معمولا دارای ویژگی‌هایی هستند که در آن تغییرات بین پدیده در مقیاس‌های مختلف مستقل از مقیاس‌هایی است که ما می‌بینیم.

این ویژگی همگون زیربنای روابط قانون قدرت است. ما این ویژگی را در بیت کوین هم مشاهده می‌کنیم: سال ۲۰۱۱، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ افت قیمت‌ها خیلی شبیه به این موضوع بودند ( همگی ۸۰ درصد افت قیمت داشتند) اما در مقیاس‌هایی کاملا متفاوت (به ترتیب ۱۰ دلار، ۱۰۰۰دلار، ۱۰۰۰۰دلار); اگر از مقیاس‌های لگاریتمی استفاده نمی‌کنید، این ویژگی را نخواهید دید. مقیاس‌های نامتغیر و همگونی با فراکتال‌ها در ارتباط هستند. در واقع، پارامتر ۳.۳ در ساختار قانون قدرت فوق "ابعاد فراکتال" نام دارد. 

این ویژگی همگون زیربنای روابط قانون قدرت است. ما این ویژگی را در بیت کوین هم مشاهده می‌کنیم: سال ۲۰۱۱، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ افت قیمت‌ها خیلی شبیه به این موضوع بودند





:: برچسب‌ها: ارزش گذاری بیت کوین ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: